מעניין מה תענו על החידה הבאה: אם עץ נופל ביער ואף אחד לא שומע, האם הוא השמיע צליל?
זאת נראית כמו שאלה פשוטה. אבל מאז המאה ה-18, פילוסופים ומדענים רבים חלוקים בדעתם לגבי התשובה הנכונה.
הטענה העיקרית לכך שהעץ כן משמיע צליל, נשענת על ניסיון העבר. אנחנו מניחים שהעץ השמיע צליל, כי כל שאר העצים שנפלו בעבר השמיעו צליל.
אבל זה בדיוק כמו לגור באפריקה, לראות רק אנשים שחורים ולהניח שכל בני האדם הם שחורים (נקרא גם פרדוקס העורב).
לעומת זאת, הטענה העיקרית לכך שהעץ לא משמיע צליל, מסבירה שצליל הוא בסך הכול אות חשמלי שנתפס על ידי המוח האנושי.
אז אם אין אדם בסביבה שאוזנו יכולה לקלוט את האותות החשמליים, שנוצרו בגלל התנודות באוויר שיצרה נפילת העץ, אי אפשר להגיד שהעץ השמיע צליל.
שזה קצת מזכיר לי את המצב שהרבה עסקים מתחילים נמצאים בו.
הם כותבים תכנית עסקית, פותחים חשבון בנק עסקי, הולכים לרשויות המס כדי להירשם ובוחרים רו”ח. אחרי זה הם עושים מיתוג, כרטיסי ביקור, אתר יפה, עמוד פייסבוק ואפילו סרטון תדמית מושקע.
אבל אם אדם פותח עסק ואף לקוח לא מגיע, האם הוא באמת בעל עסק?
אני טוען שלא.
כי לא משנה מה רשום על השלט בדלת, עד שלקוח לא נכנס פנימה ומשלם, אין לך באמת עסק.
אם אתה וטרינר, אתה לא זוכה להיות וטרינר אם מישהו לא נכנס למרפאה עם כלב, חתול או תוכי.
אם יש לך מסעדה, אתה לא זוכה להיות בעל מסעדה, אם מישהו לא נכנס עם תיאבון וארנק.
אם אתה מטפל, אתה לא זוכה להיות מטפל, אם מישהו לא מגיע לקליניקה ומוכן לשלם על הטיפול.
אז לא משנה אם יש לכם עסק יומיים או שנתיים, חשוב להכניס את זה המשפט הבא טוב-טוב לראש.
“שום דבר לא קורה בעסק, עד שלקוח לא נכנס בדלת.”
בדיוק בגלל זה, שיווק הוא המיומנות החשובה ביותר שבעל עסק צריך לשלוט בה.
שיווק מאפשר לכם לעשות את מה שאתם רוצים לעשות בעסק.
כל דבר שקורה אחרי זה, הוא רק תוצר של השיווק.